چرا از ورق پلی کربنات در ساخت گلخانه ها استفاده می کنند؟


اهمیت استفاده از ورق پلی کربنات برای ساخت گلخانه ها
اول اینکه ورق های پلی کربنات بسیار قوی و انعطاف پذیر هستند. بنابراین آنها را می‌توان بدون نگرانی از ترک خوردگی یا شکستگی به راحتی حمل کرد. همچنین وزن این ورق‌ها به قدری سبک است که به راحتی می‌توان آنها را جابجا و در محل نصب کرد. علاوه بر این، پلی کربنات‌ها را می‌توان به راحتی با ساده‌ترین ابزارها مانند قیچی دندانه تیز، اره مدور و مته برش داد یا سوراخ کرد.

خصوصیات ورق پلی کربنات
این ورق دارای مشخصات و خصوصیات بسیار زیادی است که در ادامه مطلب به بررسی هریک از آن‌ها پرداخته ایم:

مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش
ورق های پلی کربنات یک لایه محافظ ویژه UV (اشعه فرابنفش) در یک طرف ورق دارند که مانع از ورود نور UV به ساختار گلخانه می‌شود. بنابراین، تنها مقدار مناسبی از نور خورشید می‌تواند وارد گلخانه شود و به رشد بهتر گیاهان کمک کند. این ویژگی در شیشه وجود ندارد، به همین دلیل ورق پلی کربنات بهترین متریال برای ساخت گلخانه است.

مقاومت در برابر ضربه
ورق پلی کربنات هرگونه نگرانی شما را بابت ضربه و آتش از بین می‌برد. درحقیقت، پلی کربنات 30 برابر قوی‌تر از اکریلیک و بیش از 200 برابر قوی‌تر از شیشه است. پلی کربنات با ویژگی مقاومت در برابر ضربه ساخته می‌شود، بدین معنا که متریالی نشکن است (برعکس شیشه). پس مهم نیست در چه آب و هوایی و چه محیطی گلخانه خود را احداث کرده‌اید، مهم این است که پلی کربنات می‌تواند در برابر ضربه از خود مقاومت زیادی نشان دهد.

دوام و ماندگاری بسیار بالا
ورق های پلی کربنات دارای دوام بسیار طولانی هستند. گاهی اوقات این دوام تا 15 سال تضمین می‌شود. با این حال، پلی کربنات‌ها آنقدر مواد عالی هستند که می‌توانند تا 40 سال یا بیشتر از آن نیز عمر کنند. اما میزان ماندگاری به نوع کاربرد شما بستگی دارد. پس می‌توانید برای مدت طولانی نگران تعمیر یا تعویض ورق‌های خود نباشید.

حفظ دمای ایده ال گلخانه ها
گلخانه ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند که یکی از آنها کنترل دمای مناسب برای رشد بهینه گیاهان است. گلخانه ها باید محصول را از عواملی مانند سرما و باد در امان نگه دارند. به ویژه، ورق دوجداره پلی کربنات به عنوان یک ماده کارآمد حرارتی، فضای داخلی گلخانه را در هوای سرد گرم نگه می‌دارد و در عین حال انرژی کمتری مصرف می‌کند. شما می‌توانید با عوامل مختلفی مانند رنگ، ضخامت یا پوشش خاص، درصدهای انتقال نور و گرما متفاوت را دریافت کنید.

مزایای ورق پلی کربنات
در مقابل اسیدهای آلی و معدنی، روغن‌ها و محلول نمک‌های خنثی، هیدروکربن‌های آلیفاتیک و الکل‌ها مقاوم است.

مقاومت کششی این ورق‌ها بیش از ۷۰ نیوتن بر میلی‌مترمربع و مقاومت خمشی آنها در حدود 2500 نیوتن بر میلی‌مترمربع هستند که بسیار مطلوب خوهند بود.
این ورق ها آتش نمی‌گیرند، شعله‌ور نمی‌شوند و در دمای بسیار بالا به آرامی ذوب می‌شوند.
هزینه‌های خرید ورق پلی کربنات بسیار کمتر از شیشه و متریال‌های دیگر است (قیمت کمتری دارد).
انتخاب بهترین ورق پلی کربنات در ساخت گلخانه ها
ورق های پلی کربنات به صورت تک جداره، چند جداره، توپر، رنگی، بافت‌دار و موج‌دار (کروگیت) در دسترس هستند. بنابراین، از بین این همه گزینه، کدام نوع ورق برای شما مناسب‌تر خواهد بود؟ برای پاسخ به موارد زیر توجه کنید:

اگر ورق‌های تک جداره توپر را انتخاب کنید، آنها تمام ویژگی‌های لازم پلی کربنات را در اختیارتان قرار می‌دهند. اما برای مناطق با آب و هوای شدید، بهتر است به سراغ ورق‌های چند جداره بروید.

اگر ورق دوجداره پلی کربنات، سه جداره یا چند جداره را انتخاب کنید، از نظر مقاومت و عایق مزیت بیشتری دریافت خواهید کرد. این ورق‌ها همچنین ضخامت بیشتری نسبت به نوع تک جداره دارند.

اگر ورق‌های موج‌دار را خریداری کنید، گلخانه شما حداکثر استحکام فیزیکی را دریافت خواهد کرد. همچنین، آنها به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند زیرا ساختار موج‌دار هرگز اجازه نمی‌دهد هیچ زباله یا آبی روی سطح بماند.

شما ممکن است یک ورق شفاف ساده را برای حداکثر بهره مندی از نور خورشید انتخاب کنید اما اگر می‌خواهید میزان نور خورشید را کاهش دهید، این امکان را دارید ورق‌های پلی کربنات رنگی یا بافت‌دار را خریداری کنید.

چرا باید برای ساخت گلخانه ورق پلی کربنات بخریم؟
ورق های پلی کربنات به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارند، در ساخت گلخانه ها استفاده می‌شوند. این متریال هر نوع عیب شیشه را به یک مزیت بالقوه تبدیل کرده است. برای مثال، شیشه‌ها می‌شکنند اما پلی کربنات‌ها نشکن هستند، شیشه‌ها تمام نور خورشید را به داخل محیط عبور می‌دهند اما پلی کربنات‌ها از ورود اشعه فرابنفش جلوگیری می‌کنند. از همه مهتر، پلی کربنات‌ها قیمت تمام شده کمتری دارند و تا سال‌ها عمر می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *